Koliko je veliko e-commerce tržište Bosne i Hercegovine?

Boris Ziegler
Director Consulting Services
Follow

Veličina i profitabilnost određene industrije ili industrijske grane neophodni su podaci za prepoznavanje potencijalnih poslovnih (ne)prilika i (ne)mogućnosti. Tačni ili približno tačni podaci o razvoju tržišta osnovni su alati za donošenje menadžerskih odluka o ulasku ili izlasku na određenog trđište, poslovni segment i/ili o izvršenju određenih investicija. Ukoliko znamo kako, koliko i u kojem smjeru se tržište razvija možemo planirati naše poslovne razvojne aktivnosti tako da iskoristimo maksimum mogućnosti koje promjene na tržištu donose. S druge strane, bez informacija mnoge naše poslovne odluke mogu donijeti nepotrebne troškove - kako u vidu neuspjelih ili neprofitabilnih investicija tako i u smislu propuštenih poslovnih prilika - tzv. oportunitetnog troška.

Online prodaja, prodaja putem internet kanala tj. e-commerce trgovina u BIH jedna je od mnogih segmenata društva i industrije za koju ne postoje jedinstveni, pristupačni ili potpuni podaci. U zemlji u kojoj je i podatak tačnog broj stanovnika upitnog kvaliteta, nepostojanje informacija o tako novoj industriji ili načinu prodaje zapravo je očekivan. Ipak, obzirom da je e-commerce prodaja u svim dijelovima svijeta već više od decenije uzrok najdinamičnijih promjena unutar sektora trgovine koji je između ostaloga jedan od najbitnijih za svaku ekonomiju zemlje - kako zbog BDP-a koji kreira tako i zbog broja direktno i indirektno zaposlenih unutar istoga, doći do podataka o velični i profitabilnosti e-commerce trgovine u BIH zasigurno je bitan poduhvat.

Ukoliko pojam mjere shvatimo kao poduhvat smanjenja potpunog neznanja tj. nepostojanja informacije ili podataka, a poduhvat mjerenja kao proces smanjenja nedostatka informacija - tačnije ako mjeru shvatimo kao svaki broj ili informaciju koja je bolja od nepostojanja bilo kakve informacije, onda se za tržište Bosne i Hercegovine, online prodaje u BIH i njene profitabilnosti mogu izvući dosta zanimljivi podaci.

Veličina e-commerce tržišta tj. online prodaje u BIH

Kao procenat fizičkog volumena trgovine unutar ekonomije

Veličinu e-commerce tržišta tj. trgovine putem internet kanala u BIH možemo posmatrati kao procenat fizičkog tj. tradicionalne trgovine. Heureka Group, kompanija koja upravlja grupom portala u jugoistočnoj Evropi za komparativno poređenje cijena proizvoda dostupnih putem online prodaje procjenila je da je BIH tržište online prodaje u 2019 iznosilo 191 milion EUR, što predstavlja samo 1% totalne trgovine tj. tzv. retail prodaje. Predpadpandemijske procjene projektovale su rast online prodaje na oko 6,2 % godišnje (CAGR 2019-2023) što bi trebalo rezultirati veličinom tržišta od 243 MLN EUR u 2023 godini tj. oko 500 miliona KM.

E-commerce prodaja procjenjena je na 191 miliona EUR-a u 2019, tačnije na oko 1% totalne trgovine. Predpandemijske projekcije za 2023 govore da će veličina e-commerce tržišta iznositi 243 miliona EUR.

Izvor : Screenshot Heureka Group web stranica

Kao i na svim drugim tržištima na svijetu, pandemija i lockdown mjere bitno su ubrzale kako projekte digitalne transformacije unutar kompanija tako i online kupovinu i navike online kupovine. Mnogi trgovci u BIH zabilježili su eksplozivan rast online prodaje u 2020 (i do +400%)., te se procjenjuje da će rast u 2021 biti i do 30% od prethodne godine, obzirom da će kupci koji su probali u 2020 nastaviti dio kupovine online i u 2021. Prema istoimenom izvoru rast penetracije online prodaje iznosi i do 15% godišnje.

Prema istoimenom izvoru rast penetracije online prodaje iznosi i do 15% godišnje.

Kao broj kompanija sa online trgovinama tj. online ili e-commerce prodavnicama - eShopovima

Veličina online tržišta može se mjeriti i brojem online radnji na određenom tržištu. Prema podacima Heureka Grope, broj online trgovina u BIH iznosi i do 3000. Ipak, drugi izvori podataka, kao npr. alati za analizu tehnologija koje koriste online trgovine, koji u svojim pretragama imaju i Bosnu i Hercegovinu pokazuju da njihova trenutna baza iznosi oko 1972 e-commerce radnje. Naime, ovi alati funkcionišu tako da prate i indeksiraju kodove tehnoloških platformi na kojima su izgrađene e-commerce prodavnice (Magento, WooCommerce, Shoppify itds) te na osnovu TLD (top-level domene) za BIH (.ba) mogu projecirati tačan broj radnji koji je online koristeći pretragu indeksaciju sličnu koju koriste i Google alati. Takodjer, postoje online trgovci koji ne koriste nacionalnu .ba domenu a prisutni su u BIH sa kanalom prodaje stoga ovaj broj treba uvećati.

Uporedne i integrativne analize više različitih izvora govore da u BIH postoji oko 2000 e-commerce radnji sa vlastitom internet prodavnicom, te oko 3000 online prodavnica ukupno tj. trgovaca koji rodaju putem interneta uključujući i radnje na posrednicima - drugim web stranicama, te društvenim mrežama.

Naravno, pored vlastitih online radnji i shopova, dosta malih trgovaca koriste posrednike, kao što su OLX.ba platforma ili nemaju radnju uopšte tj. prodaju samo preko socijalnih mreža kao što su Facebook, Instagram te odskora tj. u budućnosti i TikTok.

Izvor : OLX.ba screenshot

Analizom radnji na OLX.ba tzv. "OLX Shopova" izvršenom u mjesecu maju i oktobru 2021 godine - došli smo do podatka da u toku godine na nivou mjeseca ima aktivnih oko 2000 OLX shopova tj. trgovaca. Obzirom da postoji određeni nivo preklapanja tačnije da kompanije pored svoje radnje imaju i OLX shop, te da postoje prodavači koji nisu registrovani već se bave prodajom na crno ili prodajom kao fizička lica, ili prodaju kategorije koje objektivno se ne mogu računati kao online prodaja već internet oglasnik (npr. automobili) brojku od 3000 online radnji na online tržištu tj. online trgovaca možemo uzeti kao vjerodostojnu procjenu.

Naime, ukoliko uzmemo promete samo nekoliko vodećih retailera koji isključivo prodaju putem e-commerce kanala, a kojih pri tome nema mnogo, možemo doći do podataka koji pokazuju ozbiljnost internet prodaje i vjerodostojnost prethodnih procjena. Naime, prema javno dostupnih godišnjih poslovnih izvještaja kompanija koje prodaju isključivo putem interenta (tzv. pure-players) kao što su eKupi.ba možemo vidjeti da je npr. kompanija eKupi doo u 2020 godini ostvarila skoro 9 miliona KM prometa (8.843.517) što je bilo uvećanje u odnosu na 2019 od skoro 50% kada je promet iznosio oko 6 miliona KM (5 865 132). Također, kompanija Fact Cool doo, koja stoji iza portala factcool.ba i članica je veće grupacije online retailera modnom odjecom u (jugoistočnoj) Evropi u 2020 godini je imala oko 4 miliona KM prometa - prodaje u BIH ( 4.034.401) što je 100% povećanje u odnosu na 2019 godinu kada je iznos prometa bio oko 2 miliona KM (2.192.760). Tačnije, samo ove dvije kompanije koje prodaju isključivo putem interenta tj. e-commerce prodaje su u u 2020 godini napravili 10 miliona KM prometa.

Tačnije, samo ove dvije kompanije koje prodaju isključivo putem interenta tj. e-commerce prodaje su u u 2020 godini napravili 10 miliona KM prometa.

Kako Vam mi možemo pomoći?

Rast i razvoj online prodaje u BIH zagarantovan je svjetskim makro-ekonomskim uslovima i trenodvima. Veći udjel online prodaje zagarantovan je nepovratnom promjenom ponašanja potrošača, te će vaše e-commerce poslovanje rasti i bez eksterne pomoći.  

Vaš e-commerce razvojni put može biti sa više ili manje pogrešnih poteza, frustracija i troškova - novca, vremena i propuštenih prilika. Iskoristite znanje i iskustvo e-commerce profesionalaca sa razvijenijih ino tržišta koji su te razvojne faze već prošli, kako biste skratili Vaš put do profitabilne online prodaje.

Iskoristiti znanje i iskustvo uspjeha i neuspjeha onih koji su te slične ili iste razvojne probleme već prošli, znači biti dovoljno mudar i spoznati da je uvijek bolje učiti na tuđim nego (samo) na svojim greškama. 

Za one koji su dovoljno mudri da iskoriste prečicu do profitabilne prodaje koja će maksimizirati benefite prilika, a minimizirati troškove pogrešnih odluka i izbora tokom evolucije e-commerce kanala kreirali smo jedinstvenu platformu. 

Netshop.ba je projekat konsultantske kompanije Otto Ziegler sa uredima u Sarajevu i Amsterdamu a koji ima za cilj unaprijediti profitabilnost e-commerce poslovanja kompanija u BIH kroz edukaciju, poslovno savjetovanje i implementaciju poslovno tehničkih rješenja. Na portalu netshop.ba biti će dostupni besplatni članci, podcast serije i intervjui sa vodećim domaćim i inostranim profesionalcima iz oblasti e-commerce poslovanja.

Pronalazimo i angažujemo senior e-commerce profesionalce iz razvijenih tržišta, industrija i kompanija koje su najsličnije profilu naših klijenata, a kako bi kroz direktna online sesije prenijeli svoje znanje i iskustvo te odgovorili na nedoumice i pitanja naših klijenata. 

Kroz seriju razgovora , prezentacija te popratnih razmjena informacija i savjeta kreiramo pretpostavke za bolja, brža i inovativnija rješenja trenutnih i budućih razvojnih problema naših klijenata.

Kontaktirajte nas putem emaila ili zakažite kratki 15-minutni online sastanak sa nama ili nam se pridružite u online gupama na Linkedin-u i Facebook-u.

 

REFEERENCE / IZVORI : 

https://heureka.group/bosnia

https://blog.olx.ba/2021/05/21/e-commerce-u-bih/

Internet alati

Vlastito istraživanje

Close