Da li je i koliko profitabilna industrija internet trgovine u BiH?

Boris Ziegler
Director Consulting Services
Follow

Po definiciji industrija je grupa kompanija koja su povezana na osnovu svojih primarnih poslovnih aktivnosti. Pojedinačne kompanije se generalno klasifikuju u industrije na osnovu strukture najvećih izvora prihoda. Na primjer, dok proizvođač automobila može imati odjel za finansiranje (leasing) koji doprinosi 20% ukupnim prihodima firme, kompanija bi bila klasificirana u industriji proizvođača automobila. Imajući navedenu definiciju na umu, možda je preambiciozno govoriti o industriji online trgovine u BiH - prevashodno zbog vrlo malog broja kompanija koje su uopšte uključene u operativnu strukturu ekosistema vezan za online trgovinu, a zatim još manjeg broja čija je struktura prihoda većinski vezana istoimeni način trgovine unutar granica zemlje.

Zarad boljeg razumijevanja, pored definicije pojma industrije, bitno je uvesti i definiciju e-commerce trgovine. Termin elektronska trgovina (e-trgovina) odnosi se na poslovni model koji omogućava kompanijama i pojedincima da kupuju i prodaju robu i usluge putem Interneta. Elektronska trgovina se može obavljati u četiri glavna tržišna segmenta (biznis-biznis (B2B), biznis-potrošač (B2C), potrošač-potrošač (C2C), potrošač - biznis (C2B)) i može se odvijati preko računala, tableta, pametnih telefona i drugih pametnih uređaja.

Sudeći po ovome, pored tradicionalnih modela internet trgovaca i trgovina, te platformi - online tržišta, unutar ove klasifikacije e-commerce industrije spadale bi i kompanije za dostavu hrane - aplikacije koje povezuju npr. restorane i kupce obzirom da se trgovina, ili barem dio nje obavlja preko interneta.

Učesnici e-commerce sistema i trgovine u BIH

Ko su zapravo učesnici e-commerce sistema i trgovine u BIH? Obzirom na specifičnost BIH tržišta gdje se većina narudžbi putem e-commerce trgovine registruje elektronski, ali se plaćanje vrši u novcu (keš), sam pojam "elektronske trgovine" ćemo koristiti u njegovom fleksibilnom smislu.

Za početak to su svakako kupci - svi oni koji su naručili ili konzumirali određene proizvode ili usluge putem interneta, aplikacija. Pored kupaca, tu su kompanije koje nude svoje proizvode putem internet kanala. Zatim tu su kompanije koje nude svoje proizvode i usluge putem elektronskih kanala. Integralni dio e-commerce trgovine, iako ne neophodno i dio industrije po prethodno navedenoj definiciji, spadaju i logističke kompanije koje vrše dostavu proizvoda naručenih putem internet kanala. Pored logističkih kompanija, integralni dio online trgovine su i kompanije pružaoci platežnih usluga (payment providers) kao što su izdavači kartica, online modeli plaćanja itds. Pored njih, neophodni za funkcionisanje su i drugi različiti pružaoci usluga - kompanije za oglašavanje te izradu e-commerce poslovnih rješenja - npr. online radnji. Najvidljiviviji dio e-commerce industrije su zapravo i različite platforme - posrednici izmedju kupaca i prodavača kao što su Amazon, eBay, Aliexpress itds.

Ono što je zanimljivo, ukoliko ćemo gledati strukturu prihoda kao kriteriji pripadnosti industriji, Amazon također po svom prometu, iako najpoznatiji, ne spada u e-commerce trgovca

Ko (ne) pripada e-commerce industriji u BIH?

Ko (ne)pripada e-commerce industriji u BIH? Ukoliko bismo striktno pratili definiciju industrije u smislu nephodnosti pripadnosti većine prihoda od strane elektronske trgovine, neka od najpoznatijih imena tj. imena koja su najčešće asocirana sa online trgovinom zapravo bi bila van te kategorije. OLX.BA - iako najčešče spominjan, shodno strukturu prihoda, zapravo ne bi bio pripadnik e-commerce industrije Tačnije, većinu prihoda OLX.ba čine oglasi tj. plaćanje oglasa, te zakup tj. prodaja medijskog prostora. Ukoliko posmatramo prihod od e-commerce segmenta, OLX radnje bi mogli tretirati kao dio e-commerce trgovine, a prihod koji ostvaruju po tome bio bi u prosjeku nekih 20% ukupnih prihoda u 2020 godini.

OLX.BA - iako najčešče spominjan, shodno strukturu prihoda, zapravo ne bi bio pripadnik e-commerce industrije

Ono što je zanimljivo, ukoliko ćemo gledati strukturu prihoda kao kriteriji pripadnosti industrije, Amazon također po svom prometu, iako najpoznatiji, ne spada u e-commerce trgovca. Zapravo, zadnjih nekoliko godina, najveći prihod Amazona čini njegova cloud divizija tj. pružanja usluga cloud usluga i hostinga. Što se tiče najpoznatijih trgovaca, iako dosta njih, pa možda i većina, imaju e-commrerce radnju, obzirom da se većina prometa odvija kroz fizičke kanale - radnje, čak ni najzvučnija imena ne pripadaju e-commerce industriji.

Što se tiče najpoznatijih trgovaca, iako dosta njih, pa možda i većina, imaju e-commrerce radnju, obzirom da se većina prometa odvija kroz fizičke kanale - radnje, čak ni najzvučnija imena ne pripadaju e-commerce industriji.

Ko su onda pripadnici e-comerce industrije u BIH? To bi bile kompanije koje zarađuju većinu ili cjelinu svog prometa od elektronske trgovine. Tu bi bile kompanije (koje stoje iza portala) kao što su : eKupi.ba, Factcool.ba, Glovo (Donesi), Ceger, Korpa.ba, KupiTehniku.ba itds. Naime, eKupi.ba tzv. "pure-player" - trgovac koji prodaje samo i isključivo putem internet trgovine. Zajedno sa njim, tu je i FactCool.ba tj. BH predstavništvo ove češke kompanije. Zatim tu je Donesi.ba (akviziran od strane Glovo-a).

(Ne)profitabilnost e-commerce industrije u BIH?

Analizirati profitabilnost određene industrije u BIH jedino je moguće prvo definišući članice te industrije, a zatim provjerom njihove profitabilnosti. Iako pojedinačna profitabilnost kompanije zavisi od individualne sposobosti na tržištu, ukoliko ima dovoljno članova, mogu se izvući određeni zaključci. Ono što je zanimljivo jeste da je već bilo nekih akademskih pokušaja analize profitabilnosti i atraktivnosti online trgovine za BH kompanije. Naime, Jamila Jaganjac, Ibrahim Obhodaš, Darijo Jerković sa Univerziteta Vitez, u naučnom radu pod nazivom "Forecast of e-commerce growth in Bosnia and Herzegovina" istražuju sličnu temu nešto dublje. No, u svojoj metodologiji analize profitabilnosti koriste ukupnost prometa tj. profitabilnosti firme PIK.doo (OLX.BA) što je iz naše perspektive nepravilno obzirom da prihod tj. profit ove firme ne dolazi pretežno iz e-commerce trgovine već iz oglašavanja, a najveće kategorije su nekretnine i automobili što samo po sebi ne spada u robu kojom se trguje putem interneta. U svom radu zaključuju da je e-commerce trgovina u BIH vrlo profitabilna.

Profitabilnost e-commerce trgovine kao industrije u BIH je pod znakom upitnika

Ukoliko se iskoristimo sličnom metodom analize profitabilnosti industrije, koristeći finansijske pokazatelje individualnih kompanija koje po strukturi prihoda većinski ili isključivo pripadaju trgovini kroz elektronske kanale, doći ćemo do oprečnih podataka koje profitabilnost e-commerce trgovine stavljaju pod upitnik.

Naime, eKupi.ba (eKupi doo) iako ima rast pod stavkom "Poslovni prihodi" bilježi rast, posebno u 2020, u zadnje tri godine pod stavkom Dobit/Gubitak od poslovnih aktivnosti bilježi rastući gubitak, dok je 2020 prijavio malu dobit u iznosu 13.574 KM, što bi činilo 0,15% profitne stope. Kompanija Factcool u zadnje tri godine bilježi profit u 2020 u iznosu 364 899 KM, tj. profitne stope od 9%, no 2019 je zabilježila gubitak, a 2018 minimalni profit. Donesi d.o.o. koji je akviziran od strane Glovo, također je bilježio rastući gubitak u 2019, 2020. Obzirom na akviziciju od strane Glovo-a i agresivnu strategiju rasta / akvizicije kupaca, pretpostavićemo da će se gubitak u 2021 povećati. Kompanija Ceger doo (istina registrovana pod cestovni prijevoz) ostvarila je gubitak u prvoj godini poslovanja (2020)Dopi grupa doo (stoji iza portala e.bay.ba koji služi kao posrednik naručivanju robe sa eBay portala) bilježi zanemariv promet i zanemariv profit.

Da li je i koliko profitabilna e-commerce industrija u BIH?

Da bismo došli do konačnog zaključka o profitabilnosti e-commerce industrije u BIH neophodno je prvo utvrditi i usaglasiti definiciju e-commerce industrije. Koristeći gore navedenu definiciju industriju i kriterij pretežnog tj. isključivog oprihodovanja prometa kroz direktnu ili indirektnu vezu sa elektronskom trgovinom dolazimo do vrlo malog broja članica e-comerce trgovinje.

Profitabilnost e-commerce industrije - kompanija koje isključivo prihoduju od elektronske trgovine je upitna u BIH.

Analizom njihovog poslovanja u zadnje tri godine možemo zaključiti da su rezultati u najmanju podložni različitim tumačenjima, te za kvalitetnije zaključke bi bilo neophodno imati veći skup poslovnih subjekata za analizirati i kvalitetnije izvore podataka. No, usudili bismo se reći da je profitabilnost e-commerce industrije - kompanija koje isključivo prihoduju od elektronske trgovine je upitna u BIH. Da ne bi zvučali obesrhabrujuće, činjenica osta je da je elektronska trgovina siguran dio budućnosti, te da ukoliko kompanije žele osigurati svoje mjesto u mislima i novčanicima budućih kupaca, već sada moraju praviti investicije u nova kanale trgovine i nove modele prodaje.

Kako Vam mi možemo pomoći?

Rast i razvoj online prodaje u BIH zagarantovan je svjetskim makro-ekonomskim uslovima i trenodvima. Veći udjel online prodaje zagarantovan je nepovratnom promjenom ponašanja potrošača, te će vaše e-commerce poslovanje rasti i bez eksterne pomoći. 

Vaš e-commerce razvojni put može biti sa više ili manje pogrešnih poteza, frustracija i troškova - novca, vremena i propuštenih prilika. Iskoristite znanje i iskustvo e-commerce profesionalaca sa razvijenijih ino tržišta koji su te razvojne faze već prošli, kako biste skratili Vaš put do profitabilne online prodaje.

Iskoristiti znanje i iskustvo uspjeha i neuspjeha onih koji su te slične ili iste razvojne probleme već prošli, znači biti dovoljno mudar i spoznati da je uvijek bolje učiti na tuđim nego (samo) na svojim greškama. 

 

Za one koji su dovoljno mudri da iskoriste prečicu do profitabilne prodaje koja će maksimizirati benefite prilika, a minimizirati troškove pogrešnih odluka i izbora tokom evolucije e-commerce kanala kreirali smo jedinstvenu platformu. 

Netshop.ba je projekat konsultantske kompanije Otto Ziegler sa uredima u Sarajevu i Amsterdamu a koji ima za cilj unaprijediti profitabilnost e-commerce poslovanja kompanija u BIH kroz edukaciju, poslovno savjetovanje i implementaciju poslovno tehničkih rješenja. Na portalu netshop.ba biti će dostupni besplatni članci, podcast serije i intervjui sa vodećim domaćim i inostranim profesionalcima iz oblasti e-commerce poslovanja.

 

Pronalazimo i angažujemo senior e-commerce profesionalce iz razvijenih tržišta, industrija i kompanija koje su najsličnije profilu naših klijenata, a kako bi kroz direktna online sesije prenijeli svoje znanje i iskustvo te odgovorili na nedoumice i pitanja naših klijenata. 

Kroz seriju razgovora , prezentacija te popratnih razmjena informacija i savjeta kreiramo pretpostavke za bolja, brža i inovativnija rješenja trenutnih i budućih razvojnih problema naših klijenata.

Kontaktirajte nas putem emaila ili zakažite kratki 15-minutni online sastanak sa nama ili nam se pridružite u online gupama na Linkedin-u i Facebook-u.

 

Reference :

https://www.investopedia.com/terms/i/industry.asp

https://www.investopedia.com/terms/e/ecommerce.asp

Jaganjac, Jamila & Obhodaš, Ibrahim & Jerković, Darijo. (2020). Forecast of E-Commerce Growth in Bosnia and Hercegovina. EMC Review - Časopis za ekonomiju - APEIRON. 10. 151-167. 10.7251/EMC2001151J. 

Vlastita analiza FIA.BA

Close